Zaterdag 12 september is het Open Monumentendag. Het thema van de Open Monumentendag is dit jaar “Kunst en Ambacht”. De monumentale kerk is natuurlijk open.
Wij willen de bezoekers graag laten zien dat in de kerk ook kunst en ambacht is te zien. Met name in de prachtige preekstoel.
De preekstoel is van 1656 en heeft ook al gestaan in de kerk, die is afgebroken om plaats te maken voor de huidige kerk.
Op het klankbord van de preekstoel vinden we de figuur van een apostel, die in zijn rechterhand een Bijbel heeft en in zijn linkerhand een tak. Vele jaren was er geen tak. In 1985 is een oude foto te voorschijn gekomen, waarop goed is te zien hoe de tak er heeft uitgezien.
Houtkunstenaar, Ibo Heeres, heeft er voor gezorgd dat de apostel in 2014 weer werd uitgerust met een tak.
Op Open Monumentendag zal Ibo Heeres in de kerk aanwezig zijn. Hij kan veel vertellen en ook laten zien over het thema “Kunst en Ambacht”.
12 september is het ook “Rondje Harkstede”, dus ook De Graankorrel is open. Zaterdag 14 september zijn in Harkstede-Scharmer weer diverse objecten geopend in het kader van Open Monumentendag.
Zaterdag 10 september is het Open Monumentendag. Het thema van dit jaar is: ”Iconen en Symbolen”. De monumentale kerk is natuurlijk open van 11.00-17.00 uur.
Wij willen de bezoekers graag laten zien dat in de kerk veel symbolen zijn te zien. De wapens van de stichters van de kerk zijn op veel plaatsen in de kerk te zien. Op het kerkmeubilair zien we het acanthusblad, dit staat voor het leven en zijn beproevingen. Als knop op de banken en onder aan de preekstoel vinden we de granaatappel. De symboliek hiervan is dat zoals de vele pitten samen zijn in die ene granaatappel, zo vormen gelovigen samen de kerk. Dit zijn een paar voorbeelden.
Bij iconen denken we vaak aan kunstwerken uit Russische kerken. Maar de monumentale kerk is een icoon aan de Hoofdweg. De stichter van de kerk, Henric Piccardt, is ook een icoon.
In de nissen van de kerk zullen die dag iconen (kunstwerken) worden geplaatst.
Een “kennis” van Henric Piccardt heeft gevraagd of hij die dag op bezoek kan komen om nog eens de kerk te bekijken. Natuurlijk is hij van harte welkom.
10 september is het ook “Rondje Harkstede, dus ook De Graankorrel is open. De expositie met quilts van mevrouw Willy Bouwman is dan ook te bewonderen.
’s Morgens om 09.30 uur is de opening van de Open Monumentendag in café De IJzeren Klap in Lageland. Spreker bij de opening is dr. C.P.J. van der
Ploeg uit Groningen. Hij heeft in het juli nummer van het tijdschrift van de Oud Groninger Kerken een prachtig artikel geschreven over de kerk in Harkstede.
Geopend op 14 september om 14.00 uur
Jaap Groeneveld is amateur fotograaf, geboren (1951) en getogen te Schildwolde. Hij fotografeert al vele jaren en is sinds 1982 lid van fotoclub Noorderlicht uit Hoogezand. Nadat hij ca. zes jaar geleden een workshop had gehad van een bekende landschap fotograaf uit noord Groningen is het een echte hobby geworden.
Hij heeft de ontwikkeling van de fotografie van analoog naar digitaal meegemaakt. Juist omdat de digitale fotografie in een stroomversnelling is gekomen is hij zich als hobby fotograaf steeds meer gaan ontwikkelen. ”Technisch heb je, van opname tot en met de afdruk, alles beter in de hand”.
Voor zijn foto’s vindt hij veel inspiratie in de polders, het Hogeland en langs of op het wad.Ook probeert hij door naar andere fotografen te kijken z’n techniek te verbeteren en nieuwe ideeën op te doen.
Hij fotografeert in het raw formaat en bewerkt de foto’s zelf. De foto’s worden in eigen beheer met een A2 printer, op fine art papier geprint, vervolgens opgeplakt en om de foto beter tot zijn recht te laten komen in een passe-partout gezet.
Op 14 september is deze bijzonder mooie expositie in De Graankorrel geopend. Deze expositie blijft hier tot december te bewonderen.
om 19.30 uur in De Graankorrel
"Bron van Leven” een viering uit Egypte
Ieder jaar op de eerste vrijdag in maart wordt wereldwijd Wereldgebedsdag gehouden.
Mensen verenigen zich in een keten van gebed, we delen hoop en zorg, vreugde en verdriet, mogelijkheden en noden. De Wereldgebedsdag wil mensen inspireren om gaven en talenten in dienst van elkaar en de samenleving te stellen. En het stelt mensen in de gelegenheid over eigen grenzen heen te zien, zowel maatschappelijk als spiritueel.
Dit jaar is de dienst samengesteld door vrouwen uit Egypte, met als thema: “Bron van Leven”. “Jezus is de bron, en wie daaruit drinkt, zal vanuit die bron nooit meer dorstig zijn”.
Egypte, een land in oorlog, verscheurd en vol geweld, maar wij zien ook lichtpuntjes van hoop. Wij denken aan alle mensen in Egypte en bidden voor een goede en rechtvaardige oplossing voor alle conflicten.
De projecten waarvoor uw financiële steun gevraagd zal worden zijn:
Salamziekenhuis in El-Kanatir (op een uur rijden van Cairo). In het Salamziekenhuis wordt geen onderscheid gemaakt naar religie. De personeelskosten zijn minimaal: de medewerkers werken in hun vrije tijd gratis in het ziekenhuis. Er is geen steun van de Egyptische staat.
Stichting Teje (omgeving Cairo). De stichting verzorgt de voedselverstrekking aan daklozen en wezen in de sloppenwijken en heeft een kliniek voor gezondheidszorg voor baby’s van tienermoeders in de wijk Haram opgezet. De stichting heeft een Nederlandse leiding.
Stichting St. Paulus (omgeving Beni Khalil). De stichting zorgt voor onderwijs, een crèche, een kleuterschool, een bejaardenhuis en gehandicaptenzorg onder christenen en moslims. Het project is opgezet door de Oud-Katholieke Kerk.
Wij nodigen u allen van harte uit om deze viering bij te wonen op vrijdag 7 maart 2014 om 19.30 uur in De Graankorrel.
We willen een aantal dia’s vertonen over Egypte en er zal muziek te horen zijn uit dat land.
Meer informatie kunt u vinden op www.wereldgebedsdag.nl
Ook kunt u wederom producten kopen in ons "Wereldwinkeltje".
Met een hartelijke groet van het plaatselijke comité,
Alice, Carla, Froukje, Dina en Jannie
om 19.30 uur in De Graankorrel
"Begrijp je mijn liefde” een viering uit de Bahama's
Ieder jaar op de eerste vrijdag in maart wordt wereldwijd Wereldgebedsdag gehouden.
Mensen verenigen zich in een keten van gebed, we delen hoop en zorg, vreugde en verdriet, mogelijkheden en noden. De Wereldgebedsdag wil mensen inspireren om gaven en talenten in dienst van elkaar en de samenleving te stellen. En het stelt mensen in de gelegenheid over eigen grenzen heen te zien, zowel maatschappelijk als spiritueel.
Dit jaar is de dienst samengesteld door vrouwen uit de Bahama’s, met als thema: “Begrijp je mijn Liefde?”
In het Evangelie van Johannes lezen we over Jezus op de avond voor zijn dood.
Liefde is het belangrijkste gegeven van dit hoofdstuk. Liefde is de grondslag van het leven en dat betekent “liefhebben tot het einde”. Jezus toont Zijn dienstbaarheid aan ons en in de kruisiging zien wij die ultieme liefde. Het Evangelie van Johannes is gericht op liefde: liefde die niet statisch is of egocentrisch, maar die de basis vormt voor alle intermenselijke relaties.
De projecten waarvoor uw financiële steun gevraagd zal worden zijn:
Bahama Crisis Centrum: zorgt voor de opvang van kinderen en vrouwen, die lichamelijk, seksueel of psychisch zijn mishandeld. Het centrum zorgt voor huisvesting, een opleiding en voor juridische ondersteuning bij rechtszaken. Het centrum is ook actief bij het onderkennen van slachtoffers van vrouwenhandel en treedt adequaat op bij het signaleren van deze misstanden: vrouwen worden ‘uit het circuit’ gehaald en ondergebracht op veilige adressen.
Stichting ‘Hands for Hunger’: beheert een voedselbank in Nassau op het eiland New Providence. Iedere dag verzamelen vrijwilligers voedsel en veel kinderen en ouderen krijgen hier de enige maaltijd op een dag. Zij bieden ook sociale ondersteuning door ervoor te zorgen dat kinderen gratis les krijgen op school en alleenstaande, dakloze ouderen in buurthuizen kunnen resocialiseren.
Het Grand Bahama’s Children’s Home (jeugdproject): op het eiland Grand Bahama zorgt deze stichting voor kinderen die zijn misbruikt, verwaarloosd of achtergelaten. In het tehuis worden kinderen van 0 – 12 jaar verzorgd en kunnen zij naar school gaan. Het centrum zorgt voor kleding, voedsel, schoolbenodigdheden en voor het transport naar een school. Kinderen die na hun 12e jaar naar de middelbare school willen gaan, worden ondersteund en daarna geholpen bij het zoeken naar een baan.
Ook de Aids Foundation zal – als de opbrengsten dat toelaten – door ons worden ondersteund.
Wij nodigen u allen van harte uit om deze viering bij te wonen op vrijdag 6 maart 2015 om 19.30 uur in De Graankorrel.
We willen een aantal dia’s vertonen over de Bahama’s en er zal muziek te horen zijn uit dat land. Meer informatie kunt u vinden op www.wereldgebedsdag.nl
Ook kunt u wederom producten kopen in ons “Wereldwinkeltje”.
Voor vervoer kunt u contact opnemen met Alice van der Wal.
om 19.30 uur in De Graankorrel
vooraankondiging
Wereldgebedsdag 2016 op vrijdag 4 maart om 19.30 uur in “De Graankorrel”.
Ieder jaar op de eerste vrijdag in maart wordt wereldwijd Wereldgebedsdag gehouden.
Mensen verenigen zich in een keten van gebed in 183 landen.
De Wereldgebedsdag wil mensen inspireren om gaven en talenten in dienst van elkaar en de samenleving te stellen. Dit jaar is de dienst samengesteld door vrouwen uit Cuba, met als thema: “Ontvang MIJ als een kind!”. Aan de hand van een aantal dia’s zal iets verteld worden over de geschiedenis, over de grote tegenstellingen tussen arm en rijk, over cultuur en natuur, over de economie, over feestdagen en de rol van vrouwen in de kerk, en over de toekomst van Cuba. Voor een aantal projecten op Cuba zal gecollecteerd worden.
Ook kunt u luisteren naar Cubaanse muziek.
En na deze viering kunt u producten kopen van de Wereldwinkel en gezellig napraten.
Op www.wereldgebedsdag.nl vindt u meer informatie over de gekozen projecten en het werk van het Nederlands Comité Wereldgebedsdag.
Wij nodigen u allen van harte uit om deze viering bij te wonen.
Hebt u zin in een gezellig en uitgebreid Stamppottenbuffet?
Kom dan om 17.45 uur naar De Graankorrel en neem gerust vriend, buurman of familielid mee. Het buffet zal o.a. bestaan uit: stamppot boerenkool, stamppot zuurkool, hutspot en natuurlijk worst en spek. En we kunnen snert eten. Ook aan de vegetariërs wordt gedacht. We zullen o.a. kaas en noten op het menu zetten. En als afsluiting ook nog heerlijke toetjes! Want lekker eten is gezellig, maar het wordt nog veel gezelliger als je dat samen doet. Wij vragen van u een kleine bijdrage in de kosten, voor volwassenen € 2,50 en voor kinderen tot 16 jaar € 1,00. Als het nodig is komen we u halen en brengen.
Graag opgeven vóór 6 januari bij Alice van der Wal of Jannie Warmolts of via het reactieformulier.
WELKOM, uw bord staat klaar!
Wanneer: 19 december 2012
Aanvang: 19.30 uur
Waar : Monumentale Kerk
Toegang: gratis
Ook dit jaar wilden de kerken graag weer een mooie kerstbijeenkomst verzorgen in Harkstede. Dit vergt altijd veel denkwerk. Wat gaan we doen? Gelukkig is het gelukt ook dit jaar iets te organiseren.
Woensdagavond 19 december zal Muziekvereniging “Oranje”uit Roden een kerstoptreden verzorgen in de monumentale kerk. De vereniging is opgericht in 1924. Ondanks deze eerbiedwaardige leeftijd verzorgt het korps vaak heel eigentijdse optredens. Dat zal ook nu het geval zijn. Uitgangspunt voor het concert is het bekende verhaal van Charles Dickens “A Christmas Carol”
Onze organist Ubo Bolt blaast zijn partij mee in dit korps. Daarnaast zal er ook samenzang zijn van bekende kerstliederen. Na afloop kunnen we in De Graankorrel, naast de kerk, napraten onder het genot van een kopje koffie/thee .
Wij willen allen van harte uitnodigen dit optreden bij te wonen. De toegang kost u niets, wel zullen we aan het eind een collecte houden. De aanvangstijd is 19.45 uur.
Reserveert u alvast deze avond in uw agenda. Van harte welkom en neem ook uw vrienden en buren mee.
Donderdag 6 december a.s. gaan we weer kerststukken maken in De Graankorrel, voor de verkoop tijdens de kerstmarkt op 8 december. We beginnen ’s morgens om 10 uur en hopen zo rond 15 uur ’s middags wel klaar te zijn. Ook als je maar een paar uurtjes kunt komen ben je van harte welkom. We willen proberen om zo veel mogelijk met eigen materialen te werken dus kijk eens in je tuin en/of op zolder of je nog bruikbare spullen hebt (conifeer, den, hulst, besmateriaal, kleine kerstballetjes, dennenappels, enz.). Als iemand nog gebruikte graftakhouders heeft dan willen wij die graag hebben. We doen er even een nieuw blok oase in en hij kan weer prima gebruikt worden. Ik zorg ervoor dat er verder genoeg graftakhouders en oase aanwezig zijn. Ook leuke schaaltjes of bakjes zijn welkom. Het is altijd handig om een mesje en snoeischaar mee te nemen. Wil je meedoen geef je dan op bij Jannie Warmolts bijvoorbeeld via het reactieformulier.
Wanneer je niet mee wilt doen maar wel materiaal voor ons beschikbaar hebt neem dan ook even contact met mij op. Voor koffie/thee, koek, broodjes en soep zal gezorgd worden.
Met een vriendelijke groet van Jannie Warmolts
Vrijdagmiddag 21 december 2012
Voor ouderen en belangstellenden wordt er vrijdagmiddag 21 december een kerstmiddag georganiseerd.
Het kinderkoor gaat ook weer zingen met kerst. Doe jij ook mee?
We zijn uitgenodigd om te zingen op 9 december tijdens kerstmarkt bij de Graankorrel. Ook op kerstmorgen zingen we enkele liedjes.
We oefenen woensdag of vrijdagmiddag om 15.30 uur op vrijdag bij Aline thuis. De eerste keer is op woensdag vanaf 21 november.
Wil je meedoen? Geef je op per mail.
Je mag natuurlijk vrienden en vriendinnen meenemen. Zij kunnen een keertje mee komen om te kijken of ze het leuk vinden om mee te doen en zich dan opgeven: naam, telefoon + e-mailadres + leeftijd graag per mail.
N.B. Is er een ouder die zou willen meehelpen tijdens het oefenen en met de organisatie? (zorg dragen voor de papieren, kopiëren, bewegingen mee voordoen etc.) We horen het graag! Kinderen / ouders kunnen zich opgeven via het reactieformulier


